در این روزها که فصل بازگشایی دانشگاه‌ها رسیده و شاید خیلی‌ها وقت و حوصله دیدن وبلاگ رو ندارند، توجه شما رو به نوشته‌ای جلب می‌کنم که یکی از دوستان وبلاگ برای بنده فرستادند. این مطلب نوشته یکی از دانشجویان زبانشناسی هست که با توجه به مدرک کارشناسی خودشون در حوزه گفتار درمانی کار می‌کنند.


به فکر افتادم از یک زاویه ی دیگر توجه دوستان عزیزم رو به رشته ی زبان شناسی جلب نمایم.گفته شد که زبان شناس نمی تواند گفتاردرمانی کند ،درست،ولی بهتراست مطلب کوتاه زیر رو بخوانید. حرف هایی که به نظرم گفتنشون خالی از لطف نیست.

یک گفتاردرمان برای ارائه ی راهکارهای درمانی مناسب، نیازمند داشتن علم کافی در زمینه ی صورت طبیعی و هنجار مورد مختل شده است. به عبارتی دیگر آسیب شناس گفتار و زبان می بایست در ابتدا ویژگی های یک گفتار طبیعی را بداند و سپس اقدام به درمان نماید. آسیب شناس گفتار و زبان از دو جنبه گفتار را مورد ارزیابی قرار می دهد یکی گفتار که شامل ویژگی های کیفی صوت و... می باشد و دیگری زبان که شامل سطوح مختلفی می باشد.

حال باید دانست که علم زبان شناسی چه کمکی به آسیب شناسان گفتار و زبان می نماید. گفتاردرمان نیازمند کسب دانش در زمینه های مختلف زبان به صورت جزئی می باشد که در حیطه ی کاری زبان شناسان می باشد.به طور مثال دانستن جزئیات ساخت های نحوی کودکان در سنین مختلف مهم و ضروری است. تعداد این قبیل موارد زیاد است که هر کدام می تواند موضوع یک پایان نامه باشد و جای خالیشان در حوزه ی کار آسیب شناسان گفتار و زبان ،پررنگ. زبان شناسان بهترین افرادی هستند که میتوانند علمی ترین تحقیقات را در حوزه ی زبان شناسی بالینی انجام دهند تا متخصصین گفتار و زبان در درمان آنها را اجرایی نمایند.

من معتقدم یک زبانشناس می تواند یک عضو تیم درمانی شود و به پژوهش‌های مفیدی در زمینه‌ی زبان بپردازد. باشد که گره گشا شود که همان طور که همه می دانیم دستهایی که به دیگران کمک می کنند در درگاه خدا پاک‌تر و مقدس‌تر از دستانی هستند که به سور آسمان دعا می‌کنند.

+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و هشتم شهریور 1392ساعت 20:19 توسط سید محمد مهدی مقدس

سلام دوستان

در حین وبگردی به یک وبلاگ خوب برخوردم بنام زبانشناسی نوشته خانم مهرنوش جعفری.

نوشته زیر یک تحقیق دانشجویی است که خانمها مریم مهین ترابی؛  لیلا زارعی؛  لیلا گلپایگانی، مریم نجیب آنرا تهیه و تنظیم نموده اند. خواندن این نوشتار را بهتون توصیه میکنم.

معنی دار ترین مرحله رشد وتکامل در دوران طفولیت ظهور زبان می باشد. تکلم وجه تمایز انسان وحیوانات است.بازی کودک،دراین مرحله که لغات رافرامی گیرد جنبه جدیدی پیدا می کند. بچه بطور طبیعی با توانایی تکلم متولد می شود.اما اگر نتواند لغات بکار رفته رابشنود در مرحله تولید صدا به گونه ای رضایت بخش پیشرفت نخواهد کرد. وقتی مادر کودک به آرامی بااو صحبت می کند کودک لبخند می زند واحساس آرام بخشی دراوپدید می آید و صداهابرای او بتدریج دارای معنا می گردند،کودک در شیر خوارگاه از ریتم و تن قافیه های شعر خیلی لذت می برد .از طریق اشعار ساده و قافیه های مناسب دامنه لغات طفل گسترش می یابد وبه معانی واژه ها ی قبل از آنکه بتواند آنها را بازگوکند وقوف می یابد.مادر دانا درتماس روزانه خود با کودکش صحبت می کند حتی اگر فقط کودک واکنشهای خیلی ساده بروز دهد. دراین حالت مادر به کودکش درتمیز قائل شدن بین صداها کمک می کند .همچنین مادر می تواند صداهائی را تقلید نماید وتوجه کودک رابه صداهای تولیدی جلب کند و بین طفل و خودارارتباط برقرار کند.اگر این کار به طور منظم انجام شود کودک صداهای بیشتری رااز مادر فرا می گیرد و زبان و دهان کودک برای تکلم ورزیده می شود.با تشویق های مادر کودک قادر می شود کلمه های اولیه را شکل دهد.صداها را فراگیرد و تولید نماید.وقتی طفل صدای(مام)راازحلقوم خارج می سازد مادرمغرورانه به روی طفل لبخند می زند و باشادی و اشتیاق مام را تکرار می کند.وبدینسان طفل واژه رافرامی گیرد .درطول دوسالگی دسترسی می یابد،دراین مرحله که بچه زبان باز می کند وصدای مختلفی تولید می کند اکثر والدین مصمم هستند که کودک خود اجازه ندهند این نوع زبان رابکار برد. آنها می کوشند که کودکانشان کلمه صحیح وبا معنی رابیان کند تا واژه های بی معنی ،غافل از اینکه این مرحله ،مرحله ای معین و ضروری است که طفل بایستی برای تکلم بعدی از آن عبور نماید.همانطور که والدین نمی توانند از کودک بخواهند بعد از مرحله نشستن بدون وساطت مراحل خزیدن و ایستادن یکباره راه بروددرمورد تکلم هم نباید از کودک انتظار داشت که بعداز تولید صداهای نامفهوم یکباره واژه ای که آمادگی پذیرش آن را ندارد وادار شود.

اهمیت تحصیل زبان زودتر از موعد مقرر امکان ندارد.اما هر چه محیط غنی تر و حرکات کودک به صورتهای بازی بیشتر باشد رشد یادگیری کودک نیز بیشتر خواهد شد.و تکلم و استفاده مناسب از کلمات به تدریج موجبات اجتماعی شدن کودک را فراهم می کند.


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و نهم آذر 1389ساعت 23:16 توسط مهدی سعید بنادکی |

دوست عزیزم آقای وحید نوروزی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه رشت نوشتار زیر را در ارتباط با دو زبانگی برای وبلاگ ارسال نمودند که بسیار زیبا و کامل بود. در این نوشتار خانم مهسا مسلمی نیز با ایشان همکاری داشتند. با تشکر از هر دو بزرگوار در ادامه مطلب میتوانید این مقاله را مطالعه فرمایید:

"دوزبانگي چيست ؟ " تعريف دو زبانگي ، تعريف چندان ساده نيست و با آن که در اين زمينه تعريف هايدوزبانگی گوناگون توسط زيانشناسان ارائه شده است ، به سهولت نمي توان يکي از آنها را بعنوان تعريفي جامع و کامل انتخاب کرد . دو زبانگي پديده اي است جهاني که در اکثر کشورهاي جهان وجود دارد و عبارت از حالتي است که فرد به زبان ديگري غير از زبان مادري خود آموزش مي بيند . زبان مادري اولين زبان آموخته شده توسط فرد است، زباني که فرد بدان تکلم مي‌کند، با آن رشد مي‌يابد و عناصر فرهنگي و اجتماعي محيط خود را توسط آن دريافته، لمس کرده و با آن هويت مي‌يابد...


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در چهارشنبه چهاردهم مرداد 1388ساعت 9:4 توسط مهدی سعید بنادکی |

یکی از دوستان عزیزم بنام آقای وحید نوروزی از دانشگاه آزاد رشت لطف کردند و در باب موضوع دوزبانگی مقاله ای را برای وبلاگ ارسال نمودند. این مقاله بسیار جالب و کامل به کمک خانم مهسا مسلمی تدوین شده که از هر دو دوست ممنونم و امیدوارم در آینده مقالات بیشتر و بهتری را در اختیار ما قرار دهند.

این مقاله بدین صورت آغاز میشود:

دوزبانگي چيست ؟ " تعريف دو زبانگي ، تعريف چندان ساده نيست و با آن که در اين زمينه تعريف هاي گوناگون توسط زيانشناسان ارائه شده است ، به سهولت نمي توان يکي از آنها را بعنوان تعريفي جامع و کامل انتخاب کرد . دو زبانگي پديده اي است جهاني که در اکثر کشورهاي جهان وجود دارد و عبارت از حالتي است که فرد به زبان ديگري غير از زبان مادري خود آموزش مي بيند . زبان مادري اولين زبان آموخته شده توسط فرد است، زباني که فرد بدان تکلم مي‌کند، با آن رشد مي‌يابد و عناصر فرهنگي و اجتماعي محيط خود را توسط آن دريافته، لمس کرده و با آن هويت مي‌يابد.


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در دوشنبه دوازدهم مرداد 1388ساعت 8:56 توسط مهدی سعید بنادکی |

علی درودی دانش آموز سال دوم دبیرستان در سال ۱۳۸۳ مقاله زیر را برای مجله آموزش زبان فرستاد. امیدوارم امروز این دوست ما دانشجوی زبانشناسی باشد.

در این مقاله میتوانید در مورد زبان آموزی کودک و دوزبانگونگی کودک مطالب جالبی را بخوانید. این مقاله در سه قسمت تهیه شده است که امروز بخش نخست آنرا مشاهده میکنید.

نگاهي به دو زبانگيدوزبانگونگی

 بسياري از مردم درك كاملي از دو زبانگي ندارند. همچنين بسياري از والدين، معلمان و متخصصان علوم كودك نيز اطلاعات كافي درباه اين پديده ندارند و با ديد منفي به آن مي نگرند. وجود نگراني نسبت به اين پديده، بيشتر در جوامعي به چشم مي خورد كه اغلب بزرگسالان و به پيروي از آن كوكان جامعه، تنها با يك زبان آشنا مي شوند.  بنابر اين به دليل آن كه يادگيري بيش از يك زبان در چنين جوامعي براي همه محسوس نيست، درك آن نيز دشوار مي نمايد. از اين رو در چنين جوامعي تك زبانگي امري رايج و متداول و يادگيري بيش از يك زبان غير معمول و حتي نامتعارف به نظر مي رسد.


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در یکشنبه هفدهم خرداد 1388ساعت 15:16 توسط مهدی سعید بنادکی |

مقاله زیر که بصورت گزارش و نوشته خانم بهرامی است را سرکار خانم شیما سعیدی برای وبلاگ ارسال نموده اند که از ایشان سپاسگزارم

ارتباط كلامي مادر با جنين


نويسنده: افسانه بهرامي

صحبت با كودكان يكي از مهمترين كارهايي است كه والدين درارتباط با فرزندانشان انجام مي دهند. صحبت با كودكان براي رشد آنها اهميت حياتي داشته و انجام هر چه زودتر آن نتايج بهتري به دنبال خواهد داشت.
زودترين زماني كه مادران مي توانند با فرزندان خود صحبت كنند از ماه ششم حاملگي است، يعني صحبت با كودك از دوران داخل رحمي آغاز مي شود. در اين رابطه دكتر عزيزه ابراهيم پور روانپزشك مي گويد: «جنين شش ماهه انسان قادر به تشخيص صداي انسان است. درواقع بلندترين و به يادماندني ترين صدا براي جنين صداي مادر است. مطالعات نشان مي دهد جنين قادر به تشخيص صداي مادر بوده و صداي مادر را به هر صداي ديگري ترجيح مي دهد
بنابر اظهارات وي توانايي تشخيص صدا توسط نوزاد پس از تولد نيز ادامه پيدا كرده و قويتر مي شود به طوري كه مي توان چنين عنوان كرد كه ارتباط كلامي با جنين از زندگي داخل رحمي شروع شده و به درازاي عمر ادامه پيدا مي كند. قطعاً در اين راه ارتباط كلامي مناسب در روزها، ماهها و سالهاي اول زندگي كودكان، اثرات و نتايج مثبت و ماندگارتري روي توانايي ها و مهارتهاي كودك در سالهاي بعدي زندگي وي دارد....

ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و دوم اردیبهشت 1388ساعت 10:46 توسط مهدی سعید بنادکی |

در ادامه مباحث مربوط به زبان آموزی کودک که سرکار خانم خسروجردی زحمت کشیده و چند قسمت اول آنرا برای وبلاگ ارسال نمودند و خانم دکتر آشتیانی مباحث مربوطه را به سر انجام رساندند، امروز یکمهر مادری مقاله بسیار جالب در مورد زبان آموزی کودک و نقش والدین در زبان آموزی فرزندشان را براتون آماده کردم که امیدوارم از آن لذت ببرید. این مقاله را از وبلاگ جنبشی آزاد در روانشناسی  گرفتم.

پیشنهاد میکنم دوستان علاقمند به زبان آموزی کودک حتما این مقاله را بخوانند.


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در دوشنبه نوزدهم اسفند 1387ساعت 23:13 توسط مهدی سعید بنادکی |

تاثير عواطف مادرانه  بر زبان آموزي كودك

عواطف مادري، زيبا ترين پاسخ براي  نياز كودك به امنيت و آرامش اند. بالفعل شدن بسياري از استعدادهاي كودك، منوط به برخورداري از اين احساس آرامش مي باشد. عشق ورزي، فداكاري ، گذشت و... توانايي هايي هستند كه غالبا در سايه عواطف مادري به طور كامل به عرصه شكوفايي مي رسند. تجارب تحصيلي دانش آموزان بي بهره از موهبت مادر، گواه تاثيرات نا مطلوب اين فقدان عاطفي بر شكوفا شدن استعداد هاي درسي آنهاست. اما به نظر مي رسد  با لفعل شدن توانايي سخن گفتن به زبان مادري، فرايندي بسيار پيچيده تر از شكوفايي بسياري ديگر از استعدادهاي كودك  مي باشد. آنچه تا كنون به اثبات رسيده است بيان مي دارد تمام كودكان برخوردار از سلامت كامل اندامهاي گويايي، شنوايي و مناطق مغزي مسئول توليد و درك گفتار اگر در محيط زباني قرار گيرند از حدود 12 ماهگي آغاز به سخن گفتن مي كنند و همگي تقريبا در سنين 4 -6 سالگي به زبان مادري خود مسلط مي شوند. روند زبان آموزي كودكان بي بهره از موهبت مادر،گواه اين واقعيت است كه ملزومات لازم و كافي  زبان آموزي ،سلامت جسمي كودك  و قرار گيري او در محيط زباني مي باشند و عواطف مادري نمي توانند سبب تسريع و يا تعويق  روند فراگيري زبان مادري در كودك شوند، بلكه  تنها مي تواند بر رفتار زباني كودك تاثير گذار باشد. بايد  به اين نكته توجه داشت كه سخن گفتن، كنش زباني است ولي كم حرفي، پر حرفي و مواردي از اين دست رفتار زباني محسوب مي شوند. ظهور كنش زباني منوط به وجود توانش زباني و فاكتورهايي است كه پيش از اين بدانها اشاره شد(سلامت اندامهاي گفتاري، شنيداري ،مغزي و قرار گيري در محيط زباني) . ولي رفتارهاي زباني كودك  باز خوردهاي او به فاكتورهاي عاطفي و رواني پيرامونش مي باشند؛ به ديگر سخن، اختلالات عاطفي تنها مي توانند بر رفتار هاي  زباني كودك تا ثير گذاربا شند. غالبا سكوت، يكي از  شايع ترين  رفتارهاي  كودكان به هنگام وحشت ، حس عدم توجه والدين به ويژه مادر، فقدان والدين و  ساير  كمبودهاي عاطفي  است. عموما باز خورد كودكان در مواجهه با اين عوامل رواني، جايگزين نمودن  صحبت كردن  با  اشارات بد ني (همچون حركات سر ،چشم، ابرو و دست  براي بيان تاييد و مخالفت ، اشا رات دست براي بيان  خواسته ها و...) است. شواهد كودكان طبيعي و  سالمي  كه در نتيجه ترس و يا عوامل عاطفي ، با تاخيرآغاز به سخن گفتن نموده ا ند گواه آن است كه، آنها در دوران سكوت، زبان مادري خود را آموخته اند. زيرا اولين توليدات كلامي اين كودكان،كه گاه با تاخير زماني بسیار زياد توليد مي شود،غالبا جمله اي كامل است. آنچه بايد بدان توجه داشت اين است كه اصطلاح زبان مادري،به نخستين زباني كه كودك در خانه مي آموزد اطلاق مي شود، نه صرفا به زبان مادر. بنابراين كودك بدون حضور مادر ، از هر فرد ديگري  در خانه مي تواند زبان مادري اش را بياموزد ؛گر چه بسياري از استعداد هاي ديگرش،  تنها درآغوش  مادر به ظهور مي رسند.

نویسنده: نرجس خسروجردی

 

+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و دوم آبان 1387ساعت 12:19 توسط مهدی سعید بنادکی |

در ادامه مباحث مربوط به زبان مادری و چگونگی یادگیری زبان مادری توسط کودک، پژوهش زیر که نتیجه تلاش دانشمندان ایتالیایی است نیز در خور توجه است. به این مقاله توجه کنید:

پژوهشگران ايتاليايي يك منطقه مغزي را كشف كردند كه فعاليت الكتريكي آن مي تواند نوع زبان مادري افراد را بدون اينكه نياز به سخن گفتن باشد، نشان دهد.
محققان لابراتوار الكتروفيزيولوژي دپارتمان روان شناسي دانشگاه ميلان- بيكوكا- با همكاري مؤسسه فيزيولوژي مولكولي شوراي ملي تحقيقات كه نتايج يافته هاي خود را در مجلهBiological Psychology منتشر كرده اند، كشف كردند كه فعاليت الكتريكي مغزي مي تواند زبان مادري فردي را كه در سكوت چيزي را مي خواند نشان دهد....

به ادامه مطلب رجوع کنید...


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و یکم آبان 1387ساعت 11:17 توسط مهدی سعید بنادکی |

تهیه و تنظیم: نرجس خسروجردی

در قسمت اول این مقاله که دیروز بروی وبلاگ قرار گرفت سرکار خانم خسروجردی توضیح کاملی در مورد

 نظریات غالب در زمینه زبان آموزی کودک ارائه نمودند و دیدگاه رفتار گرایی را نیز مورد بررسی قرار دادند. اما در قسمت دوم مقاله دیدگاههای مطرح شده در نظریه رفتار گرایی همراه با استدلالهای مخالف با آنها بررسی خواهد شد.

 

از آنجاییکه این مقاله مورد استقبال بسیاری از دوستان قرار گرفته است امیدواریم خانم خسروجردی همکاریشان را با ما ادامه دهند و در آینده نیز مقالات دیگری از ایشان را دریافت و استفاده کنیم.

برای مطالعه قسمت دوم این مقوله به ادامه مطلب رجوع کنید.


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در یکشنبه نوزدهم آبان 1387ساعت 16:28 توسط مهدی سعید بنادکی |

مقاله این پست در مورد زبان آموزی کودک است. اما در این مقاله سعی بر این بوده تا مقدمات و آنچه برای شروع مطالعه در این زمینه لازم است توضیح داده شود. بدین معنی که در این پست شما با نظریه های اصلی در زمینه زبان آموزی کودک آشنا شده و راه برای فهم مقاله های بعدی در این موضوع هموار میشود.

این مقاله جالب را سرکار خانم نرجس خسروجردی آماده و برای وبلاگ ارسال نموده اند. ایشان از فارغ التحصیلان ممتاز رشته زبانشناسی هستند. ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان امید وارم همکاریشان را با ما بیش از بیش ادامه دهند.

کودکان چگونه زبان مادری خود را فرامی گیرند؟

کودکان و زبان

برای خواندن این مقاله جالب به ادامه مطلب رجوع کنید.


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در شنبه هجدهم آبان 1387ساعت 9:21 توسط مهدی سعید بنادکی |

جیم کامینز از دانشگاه تورنتو
برگردان: فریبا شهلایی

امروزه اصطلاح جهانی شدن که احساسات مثبت و منفی زیادی را برانگیخته است، در صفحه­ی اول روزنامه­ها به چشم می­خورد. کسانی که جهانی شدن را محکوم می­کنند، عمیق­تر شدن فاصله­ی بین مردم و کشورهای غنی و فقیر را به طرز چشم­گیری نتیجه­ی جهانی شدن می­دانند. از طرفی دیگر عده­ای از آن استقبال می­کنند زیرا تاسیس بازارهای جهانی، داد و ستد همه جانبه را افزایش می­دهد...
 
به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در چهارشنبه پانزدهم آبان 1387ساعت 16:29 توسط مهدی سعید بنادکی |

مقاله ای که در ادامه مطلب براتون گذاشتم در مورد روانشناسی زبان و زبان آموزی کودک است که با توجه به دیدگاه و نظریات چامسکی تدوین شده است.

مقاله جالبی است اما بعد علمی چندان قوی ندارد و فقط میتواند بعنوان یک مقاله عام مورد استناد باشد. این مقاله را آقای دکتر محمد مجتبی زاده ترجمه نموده اند.


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در چهارشنبه یکم آبان 1387ساعت 11:38 توسط مهدی سعید بنادکی |

مقاله فوق در ارتباط با زبان آموزی کودک از سایت رشد برداشته شده است.

کودک در کار زبان آموزی با تکالیف سنگینی روبرو است. کودک باید بر تمام سطوح زبان تسلط یابد. به این معنی که نه تنها باید اصوات گفتار را فرا گیرد، بلکه باید یاد بگیرد. چگونه با ترکیب آنها هزاران واژه بسازد. چگونه با ترکیب این واژه‌ها جمله‌هایی برای بیان اندیشه‌هایش بیافریند. شگفت آنکه بخش عمده این یادگیری در تمامی‌ فرهنگها و تقریبا در همه کودکان ظرف چهار تا پنج سال حاصل می‌شود.

به ادامه مطلب رجوع کنید.

 


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و نهم مهر 1387ساعت 11:57 توسط مهدی سعید بنادکی